Een ongeluk bij een geluk
“Zou je met de filosofieles misschien aan kunnen sluiten bij het IPC-thema?”, was de vraag van de school. En ze vertelde enthousiast over het vakoverstijgende thema “Wat als het jou overkomt?”. De klas was al naar het Anne Frankhuis geweest, ze hadden het gehad over oorlogen, overstromingen en in het atelier hadden ze prachtige gedenkstenen gemaakt. Het “iets overkomen” zonder dat je er zelf eigenlijk iets aan kan doen, was al van alle kanten belicht. Of toch niet?
Er kan je toch ook iets leuks overkomen?
Aan de telefoon had ik collega Max. Hij zou deze dag de lessen
verzorgen en had een strak lesplan gemaakt, dat we nog even gingen voor
bespreken. Halverwege kreeg ik een ingeving… “Er kan je toch ook iets leuks overkomen?
Een bijzondere ontmoeting, een klein wonder, de loterij winnen.” Aan de andere
kant van de lijn bleef het stil. “Nou”, zei Max, “Dan heb ik in ieder geval een
anekdote om de les mee te beginnen…”
Een ongeluk bij geluk
En hij vertelde dat hij jaren geleden werd gebeld, vanuit het
niets. Het overkwam hem. Al jaren kocht hij met een aantal collega’s een staatslot.
En dit keer was de jackpot op hun lot gevallen. Ze konden hun geluk niet op.
Kwamen in de krant, op de televisie. Iedereen had het er over. Maar voor een
aantal collega’s sloeg het geluk om naar ongeluk. De een had een huis gekocht
in Spanje, dat na een paar maanden niets meer waard was omdat er een hotel voor
werd gebouwd en het uitzicht op zee verdween. De ander kreeg ruzie in de
familie, die vond dat het geld best wat eerlijker verdeeld kon worden. Een
ongeluk bij een geluk.
We waren er helemaal klaar voor
We hadden genoeg materiaal om een lesdag te vullen. Met de
filosoof Aristoteles aan onze zijde, die zich duizenden jaren geleden al had
bezig gehouden met “geluk”, “het goede leven” en hoe je het geluk zelf door
deugden te ontwikkelen misschien wat meer in de hand zou kunnen hebben. Het
lesplan werd herschreven, de werkvormen aangepast en Max verzamelde in een
mapje alle krantenknipsels en zelfs een kopie van het betreffende staatslot. Op
zolder vond ik nog wat gelukspoppetjes. Die konden we misschien uitdelen na de
les? We waren er helemaal klaar voor.
Geld maakt niet gelukkig?
“Wat betekent geluk voor jou?” was de startvraag. De
kinderen mochten eerst eens voor zichzelf nagaan wat geluk is. Er werd volop
geschreven: familie, vrienden, samen zijn, gezondheid. Ja, en geld werd ook
genoemd. “Geld maakt niet gelukkig, maar wel als je het niet hebt”, wist iemand
te vertellen. “Nou, ik kan wel gelukkig zijn, als ik de loterij zou winnen…”,
vulde iemand aan. Mijn mond viel open. Max gaf zijn geheim echter nog niet prijs:
“Oja, daar wil ik straks nog wel iets over zeggen. Als ik de deur uitloop en ik
ben het vergeten, dan mogen jullie me allemaal terugroepen.”
De deugdenleer van Aristoteles
“Wat kun je zelf doen aan geluk?”, was de volgende vraag van
Max. “Het delen met een ander, daar word je zelf ook weer gelukkig van…”, wist
een meisje met zachte stem te vertellen. En zo kwamen we langzaam richting de
deugdenleer van Aristoteles. Welke deugden kun je ontwikkelen om het geluk iets
meer in eigen hand te hebben? Het ging over behulpzaamheid, er voor een ander
zijn, blij zijn, tevreden zijn met wat er is. Vele deugden kwamen aan bod, maar
10 minuten later waren een aantal kinderen die al lang weer vergeten.
Hij nam het geluk in eigen hand
Max haalde namelijk zijn mapje tevoorschijn. En hij vertelde
over de loterij die hij had gewonnen. “Hoeveel dan?” “En wat heb je er mee
gedaan?” Nu had hij de aandacht van echt alle kinderen. Sterker nog… ze sprongen
op en renden naar voren. Om de foto’s van dichtbij te kunnen bekijken. Waarbij
één jongen werd weggeduwd door een veel groter meisje. Hij viel en moest huilen
van de schrik. Ze waren voor even de deugden van Aristoteles vergeten. Maar de betreffende
jongen niet. Terwijl iedereen na de les ging buiten spelen, besloot hij achter te blijven in de klas. En meester Max te vragen of hij nog even de foto’s mocht
bekijken. Hij nam het geluk in zijn eigen hand.
Met dank aan:
De kinderen van groep 6/7 a en b van IKC Overhoeks,
Amsterdam
Meester Max
Meester Jeroen, meester Mick
Meer weten over Aristoteles:
https://youtu.be/nxQmZeJgsD0?si=mUg_HYaqZYkPv1LD
Reacties
Een reactie posten