Is het een kwestie van smaak?
“Nou, dan moeten we maar gaan stemmen…”, opperde het meisje. Ze stond voor de groep met in haar hand een kaart. Op de voorkant stond een afbeelding van een wit gebouw op palen en aan alle kanten ramen. Het was een ontwerp van de architect Le Corbusier. De kaart ging nog even rond en de afbeelding werd met veel aandacht bekeken. Waarna de stemming volgde: “Dus, wie van jullie vindt dat dit kunst is?” De vingers gingen de lucht in en de meerderheid stemde in. “Oke, dan is het dus kunst en leg ik het bij de andere kaarten neer…” concludeerde het meisje en ze leek opgelucht. Ze had haar taak aan het begin van deze filosofieles over kunst met veel enthousiasme volbracht. Door van de stapel kaarten met afbeeldingen een selectie te maken: kunst of geen kunst?
Kunst hoeft niet mooi te zijn?
Ik besloot om eens samen de definitie van kunst te
verkennen. “Dus als de meerderheid van jullie vindt dat het kunst is, dan is
het kunst?”, waarbij ik terugkeek op de afbeelding van het gebouw. Nee, dat was
toch eigenlijk niet zo, vonden de kinderen. “Waarom is dit gebouw dan volgens
jou kunst?” En daar kwamen de argumenten. “Het is bijzonder.” “Waarschijnlijk
bestaat er maar eentje van.” “Er is over nagedacht.” De kinderen kwamen
helemaal los en ik besloot even in het gesprek in te breken. “Laten we vooral
ook naar elkaar luisteren. Als je iets toe te voegen hebt aan wat een ander
zegt, dan steek je twee vingers op. Als je iets nieuws wilt inbrengen, dan
steek je een vinger op.” En we vervolgden ons gesprek. “Maar het is niet mooi…”
“Nou, ik vind het eigenlijk wel mooi.”, bracht iemand anders in. “Ik zou er wel
in willen wonen.” En zo kwamen we van de esthetische ervaring naar het
esthetische oordeel. “Moet kunst altijd mooi zijn?” “Nee, wat voor de een mooi
is, is voor de ander misschien wel lelijk. Dat is een kwestie van smaak.” Dat
werd een bruggetje naar het volgende onderdeel van de les: de persoonlijke
beleving van kunst.
Ik zag er een hondje in
“Wie heeft er zin om mee te doen aan een klein experiment?”
Bijna alle vingers gingen de lucht in. Het jongste meisje kwam naar voren en
kreeg de stapel met kunstkaarten in de hand. Ze mocht er eentje uitpakken, die
haar het meest aansprak. Het werd een abstract schilderij van de
Nederlands/Belgische kunstschilder Bram Bogart. Ik nodigde de andere kinderen
ook uit om gedurende een minuut het schilderij met alle aandacht die ze hadden
te bekijken. Waarna ze ieder voor zich gingen verwoorden wat ze hadden gezien.
“Allemaal kleuren van klei.” “Grote stukken, kleine stukken, op elkaar geplakt,
in de vorm van een groot vierkant.” “Nou, ik zag een hondje erin.” “Ja, en ik
zag een eekhoorntje, daar in het midden in het groen.” Dat is het leuke van
abstracte kunst: de kinderen zagen er van alles in. Toen kwam, na een minuut
stilte de vraag: wat dacht je toen je dit zag? Er kwamen herinneringen op aan
het hondje van oma en die keer dat ze in het bos waren. En de keer dat ze zelf
hadden gekleid op school. Het werd tijd om stil te staan bij de gevoelswaarde
van dit schilderij. “Wat voel je als je hier naar kijkt?” Er waren kinderen die
heel blij werden van de verschillende kleuren, maar er waren ook kinderen die
zich juist daardoor onrustig voelden. Er was verwondering en nieuwsgierigheid.
En dat mocht er allemaal zijn. “Iedereen beleeft een kunstwerk op zijn eigen
manier, dat maakt kunst zo leuk”, wist een van de kinderen te vertellen. Daar
stemden de anderen mee in.
En de titel is?
Nu kwam de meest lastige vraag. De vraag naar de betekenis
van dit kunstwerk. Wat heeft het voor betekenis voor jou? Ik besloot hem voor
deze jonge kinderen (6-8 jaar) concreter te maken: “Wat voor titel zou jij aan
dit schilderij meegeven?” “Ballenbak!”, riep de een direct uit.
“Snoepjestrommel”, bracht de ander uit. “Alles”, wist iemand in te brengen. En
zo gingen ze nog even door. Tot slot, waren ze ook nieuwsgierig naar de titel
die de kunstenaar er zelf aan had meegegeven. Want zo hadden ze al bedacht: het
verhaal van de kunstenaar over het kunstwerk, bepaalt ook of het kunst is of
niet. Op de achterkant van de kaart stond “het antwoord”: Klokkenspel.
Met dank aan:
De wijze en nieuwsgierige kinderen van Kleinlab, creatieve
kinderopvang Amsterdam
Meer lezen:
Over onderzoek naar kunstbeleving met kinderen en filosofie:
“Er
liepen mieren in mijn buik”, Nadieh Graumans-Tigchelaar Lectoraat
Kunsteducatie Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten.
Over esthetica, de tak van filosofie die zich bezighoudt met
kunst en schoonheid: Esthetica
- Wikipedia
Reacties
Een reactie posten