Wat heeft Plato met stroopwafels te maken?

 

“Wat is dit?”, vroeg ik, terwijl ik een cirkel op het bord tekende. “Een bal, een voetbal, een volleybal, een hamburger, een cheeseburger…” De kinderen van deze flex-klas in Amsterdam-West hadden hun tweede filosofieles en kregen een oefening in creatief denken. Eerst waren ze nog wat onwennig, maar uiteindelijk kwamen ze op meer dan 150 mogelijkheden voor de cirkel die op het bord stond.

Heel veel antwoorden

Ook dit is filosofie, niet alleen diep nadenken, maar ook creatief denken. En dan zijn er heel wat antwoorden mogelijk…” Ik besloot strepen te zetten op de cirkel en vertelde ze dat er nu nog maar antwoord mogelijk was. “Een stroopwafel!!!”, antwoordde het meisje vooraan. Ze had de hele les goed geluisterd, maar nog niet veel gezegd. En zij kreeg natuurlijk de stroopwafel, die ik uit mijn tas haalde.

Eens of oneens?

Niet om op te eten, maar om te bestuderen. Ze kreeg er namelijk nog drie. En een bijbehorende vraag: “Zijn deze stroopwafels hetzelfde?” Ze bekeek ze met aandacht en kwam tot de conclusie dat ze allemaal van vorm verschilden. Er waren stukjes afgebroken, de opdruk was niet overal hetzelfde. En misschien zat in de een wel iets meer suiker dan de ander. Maar er waren ook kinderen die vonden dat een stroopwafel een stroopwafel was. En dan was er nog een groep twijfelaars. In de klas werden drie hoeken gemaakt: eens (groen), oneens (rood) en eens/oneens (oranje). De kinderen mochten naar de hoek lopen die paste bij hun antwoord. Ze namen hun stelling in.

Ze veranderden van mening

Nu kon het filosoferen pas echt beginnen. Er werd goed geluisterd naar elkaars argumenten en er waren zelfs kinderen die halverwege besloten om toch naar een andere hoek te lopen. Ze veranderden van mening. Zo af en toe legde ik ze een verdiepende vraag voor en toen ik het gevoel kreeg dat we het nu wel van alle kanten hadden besproken, liet ik ze een filmpje zien over hoe stroopwafels worden gemaakt in de fabriek. Over welke ingredienten er worden gebruikt en hoe ze de ronde vorm krijgen. Om vervolgens verpakt te worden en naar de winkel te gaan. Het bracht ons weer op nieuwe ideeen.

In de binnenbioscoop

De stroopwafel rook wel erg lekker. Aan het einde van de les, mochten de kinderen hun ogen sluiten. En zich inbeelden dat ze van Mars kwamen en voor het eerst van hun leven een stroopwafel zouden eten. We gingen eerst voelen, toen ruiken en luisteren. Om vervolgens onze binnenbioscoop aan te zetten en de stroopwafel voor ons te zien. Dat lukte. Toen we onze ogen openden lag daar het brokje stroopwafel en stopten we het in onze mond. We lieten het smelten op onze tong en beseften dat hij nog nooit zo had gesmaakt.

“Wat heeft dit allemaal te maken met Plato?”, vroeg ik na afloop. En ik vertelde ze over de ideeenwereld (de stroopwafel die je ziet als je je ogen dicht hebt!) en de fysieke wereld (de stroopwafel die we hebben onderzocht met onze zintuigen). “Nou, ze waren allebei even lekker!”

Met dank aan:

De kinderen van basisschool 't Koggeschip te Amsterdam

Meer lezen:

Over Plato en zijn ideeenleer: Plato - Wikipedia

Reacties

Populaire posts van deze blog

Is het een kwestie van smaak?

Een ongeluk bij een geluk

Wie met weinig kan leven, is rijk