Muziek is geen kunst
“Nou, eigenlijk heel simpel… kunst hangt in een museum. En
er komt geen muziek uit de schilderijen, dus muziek is geen kunst.” Triomfantelijk
keek hij om zich heen. Een drogredenering, dacht ik, en echt een hele mooie.
Maar zijn argument werd snel onder uitgehaald door een klasgenoot: “Kunst hangt
echt niet alleen in een museum he, op straat is er ook kunst, een beeld of zo.
En eigenlijk is een foto van een mooie bloem ook kunst, toch?” Het gesprek kwam
lekker op gang, maar was 10 minuten daarvoor in stilte begonnen.
De lentewals van Chopin
Luid pratend waren ze het lokaal van de flex-klas
binnengekomen. De leerkracht vertelde dat er een invaller voor de groep stond
en dat betekent meestal dat het wat onrustiger is. Dat konden de kinderen wel
beamen. Ik besloot mijn lesprogramma om te gooien en eerst maar eens rustig te
gaan luisteren naar klassieke muziek, de lente wals van Chopin. Op het
digiboard werd de muziek gestart, op de achtergrond zagen ze een afbeelding van
een bloem. Eerst werden er nog gekke gezichten getrokken naar elkaar, maar
uiteindelijk viel de rust als een zachte deken over dit groepje kinderen heen.
Eens of oneens?
“Is muziek eigenlijk kunst?”, was de centrale vraag vandaag.
De kinderen kregen gekleurde kaartjes (blauw, geel en rood) en bedachten zelf
dat het een stoplicht kon zijn. Ik vertelde dat het blauwe kaartje betekent dat
je het er mee eens bent, bij het rode kaartje ben je het er niet mee eens. En bij
het gele kaartje ben je het er zowel mee eens als niet mee eens. En voegde er
aan toe, dat het niet zozeer gaat om de keuze van het kaartje, maar om het
argument dat je ervoor hebt. En je kunt altijd tussentijds van inzicht
veranderen en een ander kaartje in de lucht houden. We konden beginnen.
“Al die liedjes, bah”
“Muziek is geen kunst, want als het hard is, doet het pijn
aan mijn oren”, bracht de jongen in die als een van de weinigen het rode
kaartje had getrokken. “En trouwens, ik hou ook niet van muziek. Al die
liedjes, bah.” “Ik hoor hier twee argumenten: als muziek te hard is, is het lelijk.
En van muziek kun je ook gewoon niet houden. Maar geldt dat dan voor alle
muziek? Of alleen voor liedjes?”, reageerde ik. “Wie is het met dit laatste
niet eens?” Er gingen heel wat vingers in de lucht: “Ik vind pianomuziek heel
mooi, daar word ik rustig van. En zo’n pianist moet er heel lang voor oefenen
voordat hij zo goed is he.” “Ah, er is dus nog iets anders: de muziek van een
pianist die heel goed is of van je kleine broertje die zit te klepperen met een
pannendeksel. Hoe zit dat?” En het gesprek vervolgde.
Ieder kind is een kunstenaar
“Wat is kunst, eigenlijk?” We maakten er een creatieve
opdracht van. Ieder kind maakte twee tekeningen, waarvan de één kunst was, en
de ander niet. We wezen een kunstkenner aan die na afloop dan zou gaan kijken
wat volgens hem de kunsttekening was. Enthousiast gingen ze aan de slag. En ondertussen
werd er flink door gefilosofeerd. Waar herken je kunst aan? En hoe zie je dat
terug in de tekening. De kinderen waren nog lang niet klaar, maar de les wel
bijna afgelopen. Het woord was aan de kunstkenner. En zijn taak bleek lastiger
te zijn, dan hij eerst had gedacht. Want ja… een krastekening kan dus ook
gewoon kunst zijn. “Kijk eens juf”, en er werd gewezen op een poster die aan de
muur hing. Met afbeeldingen van allerlei kindertekeningen. Er stond op: “Ieder
kind is een kunstenaar.” “Zie je wel!”.
Met dank aan:
De kinderen van de flex-klas (groep 2,3,4) van basisschool ’t
Koggeschip te Amsterdam
Meer weten:
Wat is kunst? (aflevering van het Klokhuis)
Reacties
Een reactie posten