Het schip van Theseus
“Ik neem de gele blokjes”, en terwijl hij dat zei griste hij
de Lego-blokjes al bij elkaar en schoof het hoopje naar zijn kant van de tafel.
“Nou, ik ga een boot maken, maakt eigenlijk niet uit welke kleur.” Verbaasd
keek ik op: “Een boot? Dat is ook toevallig, daar gaat vandaag de filosofieles
over. Nou ja, eigenlijk een schip. Het schip van Theseus.” Ik besloot de rest van
het verhaal nog even te laten rusten, eerst moest er gebouwd worden. Iedereen
maakte zijn eigen schip, en het was doodstil.
Legoblokjes als atomen
En terwijl ik ondertussen ging voorlezen uit het boek “De
Wereld van Sofie”, over Democritus en de atoomtheorie, bedachten de kinderen al
dat je lego-blokjes eigenlijk ook als atomen kon beschouwen. Er waren best veel
overeenkomsten. Dat ze iedere keer een andere vorm konden aannemen, dat ze heel
lang mee konden, dat je ermee kon bouwen, en ook weer kon afbreken. Sommige
kinderen vertelden dat ze zelfs nog speelden met de lego-blokjes van hun
grootvader.
Nu kon de les pas echt beginnen
Het gesprek was al lekker op gang gekomen, totdat ik
ontdekte dat mijn schip geen voorsteven meer had. “He, hoe kan dat nou?” “Ikke
niet, hoor, kijk maar”, riepen ze in koor, terwijl ik rondkeek in de kring. En
ja hoor, mijn voorsteven was geplaatst op het schip van de jongeman aan mijn
rechterzijde. “Ja, even geleend”, verklaarde hij. “Wel mooi he?” “Geleend? Gestolen,
zal je bedoelen”, nam iemand anders het voor mij op. En nu kon de les pas echt
beginnen.
Kun je de identiteit van iets of iemand in twijfel trekken?
Terug naar Theseus. Het Schip van Theseus is een gedachte-experiment,
waar verschillende filosofen zich over hebben gebogen. Het gaat over of je de
identiteit van iets of iemand in twijfel kan trekken. Het is vernoemd naar
Theseus, een zeeheld uit de Griekse mythologie. De grote vraag is: wanneer is
het schip van Theseus nog het schip van Theseus? Als er een plank wordt vervangen
(omdat die was verrot)? Als het complete schip wordt nagebouwd, maar nog wel
naar het oorspronkelijke plan? Zolang het de naam ‘Theseus” draagt? Of zolang
Theseus de eigenaar van het schip is?
Een gedachte-experiment in het echt
Wij selecteerden twee schepen voor ons eigen experiment. En werden
wat onderdelen vervangen en uitgewisseld. Het stuur van het ene schip werd
vervangen, de bemanning stapte over. Wanneer is het nog jouw schip en waarom? “Als
de basis hetzelfde blijft”, wist iemand te vertellen. “De basis, van een schip,
wat is dat?” Hij bestudeerde het schip uitgebreid: “Ja, dat is het ontwerp”. “Dus als ik een andere vorm bouw, van dezelfde
legosteentjes, dan is het niet meer jouw schip?” En hij ging alvast van start. “Nee,
dan wordt het jouw schip.” “Maar wat, als ik mijn mannetje op jouw schip zet,
is het dan mijn schip?” En zo gingen we nog even door. Op zoek naar de
identiteit van het schip.
En terwijl we de lego-stenen uit elkaar haalden en het
gingen opruimen, opperde iemand “Jij hebt helemaal geen eigen schip…”. Ik keek
de kring rond en zag toch echt verschillende schepen aangemeerd op tafel. “Nee,
kijk dan, jij hebt de voorsteven even ‘geleend’ van Angela. Dan kan het nooit
jouw schip zijn.” Voor het eerst in deze
les, waren ze het met echt met elkaar eens.
Met dank aan
De kinderen van de filosofieclub "De Wereld van Sofie"
Meer informatie
Reacties
Een reactie posten