Wie met weinig kan leven, is rijk
“Kennen jullie het verhaal van Ludwig? De glimworm die niet
kon glimmen? Nee? Oke, dan zal ik het vertellen..” De kinderen van groep 7
hadden vol bewondering gekeken naar een you-tube filmpje met daarin glimwormen,
die oplichtten in de nacht. Er was bijpassende klassieke muziek bij en we waren
helemaal in de stemming om met de filosofieles te beginnen. “Hebben jullie
Ludwig ook gezien?” “Ja juf, dat was de glimworm die geen licht gaf.”
Iedereen kon glimmen
En ik vertelde over Ludwig die bij de andere glimwormen
navraag ging doen. Zijn buurvrouw Anne bleek te gaan glimmen als ze naar het gezang
van de nachtegaal luisterde, Zijn tante Sidonia begon te glimmen als ze een
zonnebad nam en zijn neef Carolus begon te glimmen als hij iets lekkers te eten
had. Ludwig probeerde ook dit alles. Maar de nachtegaal zong te hard voor hem,
de zon deed pijn aan zijn ogen en in het eten zaten zandkorrels. Ludwig bleef
mokkend alleen achter op zijn blaadje zitten. Toen besloten de anderen hem op
te zoeken. Er was slechts 1 wijze raad nodig om Ludwig te laten glimmen. Welke
dat was? Dat weten jullie aan het einde van de les.
Waar word jij gelukkig van?
De les ging over geluk. Waar word jij gelukkig van? Op grote
vellen papier werd van alles opgeschreven: Lekker eten, dat er vrede is, met
familie zijn, als ik win, dat mijn cadeautje op tijd komt. Ik vertelde de
kinderen over Aristoteles die had bedacht dat er drie vormen van geluk zijn. De
laagste is wanneer je lust en genot bevredigd is, de tweede wanneer je als vrij
en verantwoordelijk burger kan leven en de derde is wanneer je je ontwikkelt
tot onderzoeker en filosoof. Daar herkenden ze wel wat in. De zomervakantie was
zo’n tijd dat je je vrij voelde en de sushi of chocola kon je ook een
geluksgevoel geven. Ik hoopte dat ze aan het einde van de les ook iets hadden
mogen proeven van de derde vorm van geluk: de ontwikkeling tot onderzoeker en
filosoof.
“Wie met weinig kan leven, is heel rijk.” Dit was de
stelling die we met elkaar gingen onderzoeken. “Wie is het daar mee eens?’ Er
gingen een paar vingers de lucht in. “Ja, familie is veel belangrijker dan
geld.”, wist iemand in te brengen. Daar waren veel anderen het ook mee eens. “Wat
is rijkdom eigenlijk?” Samen gingen ze onderzoeken dat rijkdom toch echt meer was
dan geld hebben. “Je kunt je ook rijk voelen als je gezond bent, of als je
samen met je familie Kerst kan vieren. Of als je in een vrij land woont.” “En
wat als je niet gezond bent? Als je bijvoorbeeld bent geboren met een ernstige
ziekte en je hebt niet zo lang te leven?
Kun je dan ook gelukkig zijn?” De stilste jongen uit de groep stak zijn vinger
op en vertelde over een uitzending van het Jeugdjournaal, waarin er aandacht
was besteed aan een Instagram-vlogger die niet lang meer te leven had. Ze deelde
al haar inzichten online en had vele volgers. “Was zij gelukkig?”
De wijze raad voor Ludwig
De tijd was bijna om en het gesprek kwam nog even op Ludwig
de glimworm. Wat “hadden de anderen hem eigenlijk ingefluisterd waardoor ook
hij kon glimmen. De kinderen namen de tijd om na te denken. “Ga op zoek naar
waar jij blij van wordt, dan word je vanzelf gelukkig.” “Weet dat je goed bent
zoals je bent.” En zo gingen ze nog even door. Aan het eind van de les kwam de
meest stille jongen van de groep naar me toe. Met een zachte stem zei hij: “Juf,
ik ben pas echt gelukkig, als je volgende week weer filosofieles komt geven.”
Met dank aan:
De kinderen van basisschool 't Koggeschip te Amsterdam
Meer lezen:
Over deugdethiek en Aristoteles: Deugdethiek - Wikipedia
Reacties
Een reactie posten